De V-SB feliciteert de Democratische Volkspartij HDP met haar succes bij de verkiezingen voor een nieuw parlement in de Turkse staat op 7 juni 2015.

Het feit dat een democratische partij er voor het eerst sedert vele decennia in geslaagd is toegang te krijgen tot het parlement van de Turkse staat is verheugend nieuws. Dat dit ten koste ging van honderden gewonden bij de meer dan 120 aanvallen en bomaanslagen tegen HDP-lokalen en verkiezingsmeetings, twee dode sympathisanten die gelyncht werden door vijandige bendes en nog eens twee doden bij de bomaanslag in Amed vorige vrijdag 5 juni is een duidelijke graadmeter van de democratische ingesteldheid van het Turkse politieke landschap. De straffeloosheid waarmee het geweld tegen de HDP gepaard gaat is ook een graadmeter voor de rechtsstaat die de Turkse republiek beweert te zijn.

Dankzij de verkiezingsoverwinning van de HDP zullen voor het eerst ook Yezidi, Rom en mensen die openlijk uitkomen voor hun homoseksuele geaardheid in het parlement van de Turkse republiek zitten.

Na de overwinning op de ISIS-terroristen in de slag om Kobanê is deze HDP verkiezingsdoorbraak een nieuwe belangrijke stap vooruit voor de PKK-beweging en haar project voor een democratisch confederalisme van autonome etnische en religieuze gemeenschappen in het Midden-Oosten.